دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 تير 1400 - 11:46
در گفت‌وگو با آنا تشریح شد؛

روش‌های مدیریت زمان کدامند؟ | راضی‌کردن دیگران در همه حال نوعی بیماری است

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اولویت‌بندی را از کلیدی‌ترین روش‌های مدیریت زمان دانست و دو تکنیک طلایی برای مدیریت زمان را تشریح کرد.
کد خبر : 591110
مدیریت زمان

گیتی تپه‌رشی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا در قم با تشریح روش‌های مدیریت زمان اظهار کرد: زندگی سرشار از کارهای زائد و اضافی است که با شناسایی و حذف آنها می‌توان تا حد زیادی زمان به دست آورد، فقط کافی است اندکی به امور روزانه‌ای که انجام می‌دهیم، دقت کنیم.


وی افزود: وقتی به مدیریت زمان توجه بیشتری می‌کنید درواقع بدون اینکه کار بیشتری انجام داده باشید، بازدهی بیشتری خواهید داشت. مدیریت زمان نقشه راهی است که با پیگیری آن می‌توان تعهدات و وظایف روزانه را فارغ از پیچیدگی‌ها با خوشحالی و لذت بیشتری انجام داد. مدیریت زمان تأثیر شگفت‌انگیزی بر کیفیت زندگی شخصی و کاری فرد ایجاد می‌کند و اشخاص در کمال آرامش به دور از استرس زندگی شادتری را برای خود و اطرافیان به ارمغان خواهند آورد.


مدیر گروه علوم ورزشی و تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم گفت: اولویت‌بندی از کلیدی‌ترین روش‌های مدیریت زمان است. برای اولویت‌بندی کارها، می‌توان از ماتریس بسیار معروف آیزنهاور یا ماتریس(ضرورت، فوریت) در مدیریت زمان بهره جست؛ زیرا این ماتریس را پایه و اساس مدیریت زمان می‌دانند که دارای دو بعد افقی شامل کارهای اضطراری و غیر اضطراری و بعد عمودی کارهای ضروری و غیر ضروری را در برمی‌گیرد.


مهرطلبی را کنار بگذارید


تپه‌رشی پرورش قدرت «نه» گفتن را در مدیریت زمان بسیار بااهمیت دانست و عنوان کرد: راضی کردن دیگران در همه حال و همه‌وقت، نوعی بیماری است که از آن به‌عنوان مهرطلبی یاد می‌شود؛ زیرا افراد مهرطلب همه انرژی خود را صرف راضی و خشنودکردن دیگران می‌کنند و در پایان نیز به نتیجه مطلوب نمی‌رسند؛ بنابراین اگر به دنبال مدیریت زمان هستید، مهرطلبی را کنار بگذارید و قدرت نه گفتن را در خود پرورش دهید.


عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی قم مطرح کرد: کمال‌گرایی در مدیریت زمان، ممنوع است. ذهن کمال‌گرا به دنبال انجام کاری به بهترین شیوه و در بالاترین استانداردهاست؛ اما استانداردهایی که هرچند عالی هستند؛ اما دستیابی به این استانداردها آن‌قدر وقت و انرژی می‌گیرد که در دنیای واقعی چندان خواهانی نخواهد داشت و چنین چیزی منجر به از دست رفتن زمان بسیار ارزشمند فرد می‌شود.



مدیر گروه علوم ورزشی و تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد اسلامی قم ریشه‌کن کردن اهمال‌کاری را در مدیریت زمان مؤثر دانست و ادامه داد: اهمال‌کاری به معنای عقب انداختن کارهاست و این عقب انداختن کارهای مهم تا زمانی ادامه می‌یابد که فرد با مشکلات حاد و تبعات سنگین روبه‌رو نشود.


تپه‌رشی تکنیک ساعت دیدار و پومودور را از تکنیک‌های طلایی در مدیریت زمان برشمرد و بیان کرد: همه دیدارها و جلسات خود را با استفاده از تکنیک(ساعت دیدار) تنظیم کنید تا بتوانید مدیریت زمان بهتری داشته باشید؛ زیرا بخش اصلی این تکنیک، همین کلمه(دیدار) است که به همه دیدارها و ملاقات رسمی و غیررسمی، آنلاین، حضوری، دوستانه، کاری، مهم و غیرمهم اشاره دارد.


وی مطرح کرد: انسان‌های حاضر در زندگیِ من، زمان بسیار زیادی را به خود اختصاص می‌دهند؛ بنابراین این سؤال مطرح است که آیا می‌توانم انسان‌های دور و بَرَم را کنترل و مدیریت کنم تا زمانِ بیشتری در اختیارِ خودم باشد؟ سؤال دیگری در ذهن انسان متصور می‌شود که بسیار از آدم‌های محیط زندگیِ من از عزیزانم هستند، چگونه و به چه روشی می‌توانستم با حفظ رابطه خوب قبلی با آنان، زمان بیشتری را برای خودم اختصاص دهم؟


مدیر گروه تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد اسلامی قم تشریح کرد: با استفاده از تکنیک ساعت دیدار می‌توانیم زمان را نظام‌مند کنیم و نه محدود؛ اما قرار نیست دیگر برای هیچ‌کس وقت نداشته باشیم یا زمان مناسبی اختصاص ندهیم. با استفاده از تکنیک ساعت فقط در تلاش هستیم، بگویم که هر دیداری باید در زمانی مشخصی انجام بگیرد و اگر نتیجه نمی‌گیریم، باید قرار دیگری را تنظیم کنیم.


تپه‌رشی درباره تکنیک پومودورو در مدیریت زمان توضیح داد: یادگیری این سیستم مدیریت زمان که در نوع خود روشی انقلابی محسوب می‌شود به شکل فریبنده‌ای آسان است و به‌کارگیری درست و به جای آن زندگی را تغییر می‌دهد. تکنیک پومودورو شامل ۲۵ دقیقه کار متمرکز روی یک فعالیت است. برای اجرای تکنیک پومودورو باید ابتدا به مکانی آرام بروید سپس موبایل خود را در حالت پرواز قرار دهید، آنگاه فعالیتی را انتخاب کنید و زمان‌سنج را برای ۲۵ دقیقه تنظیم کنید. لازم است روی فعالیت‌تان کار کنید تا وقتی که زمان‌سنج به صدا دربیاید و سپس هر جای کارتان که هستید، علامت بگذارید و ۵ دقیقه استراحت کنید و همه مراحل را سه بار دیگر تکرار و سپس ۳۰ دقیقه استراحت کنید.


انتهای پیام/۴۱۲۱/۴۰۶۲/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب